torsdag 22. november 2012

Flott men vond tur der rekord fisken blei tatt

Idag ser vi tilbake på ein tur i 2011

Tenkte jeg skulle ta dere med på et tilbakeblikk på ein tur jeg hadde sommeren 2011 i Sauda/ Etnefjella..

Hadde bestemt meg tidligt på våren at jeg ville opp til et vann så heiter Svartevann i løpet av sommeren,men pågrunn av høyden dette vannet ligger på og at det ligger litt nede i ei "gryte" av høye fjell så går isen der seint..

Da det begynte å nærme seg mnd skifte juli/august var sekken pakket og klar,valgte å gå opp til Helgedalen siden at jeg da kunne følge traktorvei den første timen.. Sekken må minst ha vært 30kg og været var sol og vind stille,med andre ord jeg sleit noe J....

Gikk via Fossavatne og Holmavann,hadde vært i disse områdene minst 100 ganger før,både jakta og på sauesammling. Viste at det var satt ut fisk både i Fossavann og Holmavann,men jeg har aldri sett noen vak i disse vanna..

Hadde ingen planer om å fiske på vei inn til Svartevann,men da jeg gikk forbi Holmevann så jeg for første gang vak og fisk i vannet,siden jeg hadde da gjort unna halve turen og det var på tide med ein liten pause tog jeg frem fiskestangen og skulle prøve noen kast,etter to kast hadde jeg fått to fine fjellørret på land..Var fornøyd med det,de gikk mer fisk i vannet men de skulle få leve videre til ein annen gang..To stk fikk holde,da hadde jeg til middag når jeg kom frem der jeg skulle ha telte..

Flotte fisker,rett over halv kg..

Turen gikk så videre via Borgedalen,bestemte meg å gå øvre Borgedalsvatne og sleppe meg ned i enden der,kunne valgt å følgt elven ned til nedre Borgedalsvatne og gått rundt..

Da kl begynte å nærme seg 2130 var jeg på høyden der jeg skulle sleppe meg ned til vannet,det var om å gjere å treffe på rett plass,er kun noen få plasser å komme seg ned der fra.. Fant steinura jeg skulle gå ned,det var bratt og løs stein så her gjaldt det å ha tungen rett i munnen.

Vel nede fant jeg ein flott plass til å slå opp telte på,satte telte opp og gjore klar for middagen,ingentingt er bedre enn steikt fjelløerret etter ein lang og tung dag i fjellet.

Får vann i munn av slik

Både jeg og Vilma (hunden ) var nå slitne så det var bare å finne frem soveposen og legge seg i telte,fisking fikk vente til neste dag..Jeg sovna så si med eingang,MEN etter kun noen få timer våkna jeg med tannverk,kjente ut som et lite He....e..Hva skulle jeg gjere?hadde ingen paraset eller Ibux med meg,søvn var det umuligt å få..

Det gikk timer og de blei ikje bedre,kl 0400 bestemte jeg meg å bare stå opp,gikk i ned i bekken for å drikke,de var et smart trekk,kaldt vann var med å lindre smertene,men det varte bare noen få min før det var påan igjen,fulte derfor på flaske og skylde munnen titt og ofta..

Hva skulle jeg gjere nå?sove kunne jeg bare glemme. Fant frem fiskeutstyret og begynte å fiske mens jeg heile tiden skylde munnen med kaldt vann,og får ein fiskelykke det ble.På ein time hadde jeg heile 9fisker på land og alle var på halv kg og opp til 1kg..Tannverken blei ikje bedre,men tenkte jeg skulle gå å se om jeg kunne få sove litt,fisk hadde jeg fått..da jeg nærma meg telte fikk jeg se reinsdyr som hadde slått seg ned 100 meter fra leiren.

Litt uklart bilde,men ein flokk på ca 20 dyr.

Å sove ja det kunne jeg bare glemme,prøvde å spise men det var heller ikje godt.Bestemte meg da for å pakke fiskeutstyret og ta meg ein tur opp til Steffenvatne som ligger ein liten halv time fra leiren min,hadde hørt at her gikk det fin fisk..

Prøvdte meg litt i utosen der elva går ned til Svartevann,men uten hell..Nå var kl begynt å nærme seg 10 og solen varmet godt..

Fiska meg rundt og mot Nord enden på vannet,ingen dum plan det skulle det vise seg,fikk først ein fine på ca 700gram,men di virkelig store fiskene skulle jeg få i innosen der vannet kommer ned fra Trangaskardvatne,gud bedre meg for noen fisker det blei..Fikk ein på 1.6 holdt på med den i 10-15 min før den var vel på land, der og da glemte jeg heilt ut tannverken,dette var rekord for meg..

Rekord fisken min

fiske ei lita stund der og fikk noen fine på rundt 1kg,gikk så videre og nå hadde tannverken meldt seg igjen,og det med full styrke,bestemte meg derfor å fiske litt på vei til leiren der jeg skulle bare pakke og reise heim..Hadde fiske i ca tim etter jeg hadde tatt stor fisken før det nok eingang kjente ut som jeg haded satt meg fast i bunn,men det varte ikje lenge,for denne fsiken ville ikje gi seg uten kamp,merka med eingang at dette var ein stor fisk. Etter ca 10 min var den på land,vekta viste fine 1.5kg :).

Nok ein fine fisk

Etter denne fisken la jeg sammen utstyret og gikk til leiren,hadde mer enn nok fisk,ikje vits å fiske bare for å få mest muligt fisk,kjekt at det er mer til neste gang..pakket leiren sammen og tog fatt på heimturenmder jeg traff på både reinsdyr og Ryper..

Flotte fisker

mer enn nok å ta med heim,kunne fått mer men var ikje vits

Disse traff jeg på vei heim

Noen ryper traff jeg også på,uklart bilde,men.

Heimturen valgte jeg å gå via Nedre Borgedalsvatne,da slapp jeg den bratte bakken/fjellet..

Alt i alt var det ein flott tur med meget bra fiske og et utroligt bra vær,bare så synd at tannverken skulle være med å ødllegge mye av turen,men hadde det ikje vært for tannverken så hadde jeg heller ikje stått opp og fiska kl 0400 :)..

Hadde planer om at jeg skulle tilbake her i sommer som var,men slik gikk det ikje,men neste år skal jeg heilt sikkert tilbake..

Legger med noen bilder til..

I telt leiren er det lov å ha det litt rotete

Vilma er sliten etter ein heil dag i fjellet,her er hu kun 8mnd.