mandag 21. januar 2013

Årets første tur..

   


                                     Årets første tur!






                                               Hytten i Kvandal,liten men kjempe koslig!

Da var endelig årets første tur gjort unna,og flottere vær og tur skal godt gjeres i januar.

Turen skulle gå til Kvandal der jeg er så heldig å få låne/disponere ei lita koslig hytte av grunneier Egil Espeland,hytten har kun ein liten gang og et rom med ei køy seng,ein vedovn,et bord og noen stoler,fordelen med så liten hytte er jo at det tar kun ein liten halvtime å varme den opp,og det er jo bra da gradestokken viste 15minus da jeg kom opp på lørdagskveld..

Målet med turen var å få trent Vilma på fugl,etter ryktene skulle det være muligheter får å finne ryper i terrenget,føret var det vi kaller turboføre,med knall hard skare,ja den var så hard at jeg valgte å la skia bli heime og heller gå på beina,ikje ofta vi kan det i januar..


                                                      Vilma,som blei 2år på lørdagen

Etter å ha brukt fredagen på di 3 P ene,allså pizza,pils og poker var det klart for fjellet på lørdagen,vi starta å gå til hytten i halv 6tiden og brukte ein liten time inn til hytten i månelyset..

Lørdagskveld blei brukt til å varme opp hytten,hoggeved,hogge hull i isen i elva for å få vann,rydda litt i hytten og lese litt,allså ta det heilt "piano"..

  
                                   Lørdagsmiddagen bestod av Realtur mad med smak av storfe


                                                        Desser hadde jeg også tatt med.


                                      lesestoff som jeg fikk til dagen min av mi datter på 4 :)


Lørdagen sto vi opp kl halv 9 og fyrte i ovenen og inntok frokost før vi pakket sekken og var klar for trening,valgte å gå på høyre side av elven opp mot Kvandalen,gikk i skogen og i skogbelte hunden søkte godt,men hadde lagt alt som var av lydighet igjen i hytten,da jeg ropte på hun eller brukte fløyten på hun var det som hun bare blokkerte meg ute og kjørte sitt eget løp,var nok mye energi som skulle ut..

Så ikje noe fugl i skogen på den siden av elven som kommer ned fra Svartavann,men inne i botn av Kvandal ser vi spor etter ryper,da vi skulle krysse elven fløy det 4 ryper opp nedføre oss,uten at vi fikk noe fuglearbeid på di,men det viste at det iallefall er fugl i terrenget..

                                          
                                                       Reinsnuten sett fra Kvandal



                         Inne i botn på Kvandal,over toppene der solen skinner ligger svartavann


                                                    


Etter at vi hadde kryssa elven tog vi å søkte på andre siden av elven,og hadde ikje gått mer enn 5min før Vilma stivne til,jeg er da ca 70-80meter fra men på vei opp til henne så letter rypene,Vilma løper 10-15 meter etter før jeg får henne til å sette seg,skulle gjerne sett at hun satt seg med eingang,så vi har noe å trene på fremover..

Vi beveger oss nå ned og i skogen igjen,her vet jeg av erfaring at det kan være bra med fugl,og det skulle vise seg å stemme denne gang også,jeg går selv opp ei enkel rype uten at Vilma får sett eller lukte den..men hun skulle få sin sjangse hun også,for litt lengre nede blir hun borte og jeg klarer ikje å se henne,men da jeg går frempå ein kant ser jeg at hun står,men også denne gang går fuglene opp på vingene uten at jeg klarer å komme opp til hunden.


                              Ikje vansklig å finne hytten når den ligger med ein slik stein


                                                      Kuestølsnuten sett fra Kvandal

Vi ser fler fugler nå uten å få noe perfekte stander og fuglearbeid,men så da vi skal slippe oss ned og til å ta fatt på veien til hytten finner jeg Vilna i ein flott stand,hun står i ein bratt bakke og jeg jobber meg roligt opp mens jeg filmer,denne gang klarer jeg å komme heilt opp til henne,ber hun reise og på andre gang går hun på,opp letter det ei enkel rype bare 4-5 meter forand,Vilma følger etter denne uten å sette seg,men snur etter 10meter.Her viste hun ein kjempe flott stand,stod i ro,reiste på ordrer,men sprakk litt i ro på oppflukt,så det var nesten perfekt..

      
                                              Her Står hun i ein flott stand på ei enkel rype

På vei ned traff vi på 3 ryper til,men di lettet på langhold..Vi tok ein time pause i hytten med litt mat og drikke. Vi tok oss ein runde nede i litt lavere terreng for å se om det var noe fugl der,fant kun ei enkel der,men vi brukte ikje så mye tid på å søke i heile området,får ha det til gode ein annen gang,terrenget tilsier iallefall at det skal være mulighet til at det er bra med fugl i området..Etter å komt tilbake til hytten vasket jeg opp og ryddet før hjemturen stod for tur,alt i alt var det ei kjempe helg der jeg fikk sett bra med fugl ska sette fingeren på noe må det være at Vilma rett og slett dreit i å lye den første halv timen,men etter det var hun snill pike :)..Har planer om å vende tilbake om uker,da sammen med ein annen som har to Engelsksetterer,håper på ein lika fin tur da..

legger med noen bilder fra turen:

                   
                                                               Nonskilljenuten


                                           Turboføre,som vil si at det er stor fart i søket
     
            
                                        Flott terreng med flotte treningsmuligheter for hund



            Oppe på denne stein skal det ligge ein ring,men umuligt å komme seg opp på den




                            
                                                       Fossen til Fossdal var bunnfrosen



                                            Brekko til Fossdal,ser også litt av storheisnuten


      


1 kommentar: