mandag 19. november 2012

Vilma

      

                                      Velkomen Vilma


  


Valget på at jeg ville ha hund tog jeg for mangen mangen år siden,Rettere sakt etter ein jakt tur med Asbjørn Skoglund og hunden King,det var ein Irsk setter. Vi var inne i botn på Slettedalen og lå i noen steinhytter der..

Det skulle gå mangen år før jeg fikk muligheten til å ha hund,det skal passe med livssituasjon jeg har pluss at jeg måtte være sikker på at dette var noe for meg.. Første hunden jeg hadde var ein Engelsksetter ved navnet Scott,dette var ein omplasseringshund som jeg tog til meg. Han var 4år og ein grei hund,men hadde sine unoter som var vansklig å ta fra han,bestemte da etter 2 år at om jeg skulle ha hund som jeg skulle jakte,gå prøver med og som jeg skulle bruke tid på så ville jeg ha ein hund fra den var valp. Derfor solgte jeg Scott til noen som syns det var greit slik han var..

Første spørsmålet jeg stilte meg var hvilken hunde rase ønska jeg? Var klar på at det skulle være ein stående fuglehund,men innen denne gruppen var det flere raser å velge mellom. Noen av di er Irsksetter, Gordensetter, Pointer, Breton, Engelsksetter pluss noen til..Allså hva skulle jeg velge??
Jeg var opptatt av at det måtte være ein hund som var rolig i hus,ein hund som hadde gode nerver,godt lynne,lett dressert og ein hund som skulle kunne tåle mangen lange dager i fjellet..

Valget falt til slutt på Engelsksetter,grunnen var at av de undersøkelser jeg gjore følte jeg at det var den rasen som passet til meg best,også er jo deres utsende veldig flott å se etter..

Neste skritt var å velge om jeg skulle ha han eller hu hund? Etter å rådført meg langt og lenge så blei det hu hund,enkelt og greit for at det var det folk meinte var best som førstegangs hunde eier..

Neste skritt var å velge rett Kennel og rett hund,Var inne på Finn.no å sjekket og der var det mangen hunder til salg og vi var å så på hunder i Bergen og snakket med folk som hadde valper..
 Men det var mer tilfeldigt at jeg kom over Metter Møllerop som driver Jentefjellets Kennel her i Stavanger,ringte henne og fortalte hva jeg ønsket og fotalte litt om meg selv. Hun hadde igrunn ikje flere tisper  igjen,men hu hadde tatt seg ut ein valp som hu skulle beholde selv og det var ei tispe som hun sa at jeg kunne få kjøpe så kunne hu heller beholde ein han..Reiste ut til henne og fikk sett mor til Vilma, Hlin og så da at dette var ein hund med godt lynne og som virka rolig i hus..Men det var da vi fikk se valpene og ikje minst sett Vilma i valpekassen vi smelta heilt for henne..Valget var lett,vi takket ja til å kjøpe Vilma..Takk Mette,har ikje angra på det valget :)..



Vilma ble født 19 januar 2011. Mor Hlin (jentefjellets) og Far er Paco (Hågakollens)..

Neste skritt var da å velge navn,her var alle i huset med på diskusjonen,men jeg var kalr på at det var jeg som skulle like det til slutt,var trosalt jeg som skulle gå på prøver og jakt å bruke dette navnet :)..

Etter frem og tilbake valgte vi Frøya,et godt brukt navn på jakthunder, da vi sa dette til Mette så fortalte hu at alle 4 jentene fra dette kullet skulle heite Frøya,hehe..Det syns ikje eg så mye om og derfor var det ny runde med navn forslag,ente da opp med Vilma om på Ungersk betyr kriger..

I huset måtte det lages regler slik at ungene ikje fikk herje vilt med henne,men hu skulle også være ein hund som tålte å bli litt herja med..

Det var stor stas i heimen da Vilma flyttet inn i huset,ungene koste seg med henne og det virket ut som hunden likte seg svært godt i sitt nye hjem..Jeg begynte å dressere henne fra første dag,kun små ting som hun lærte seg fort,viktig at det går i et rolig tempo slik at hunden føler hun mestrer det å ta lærdommen til seg..

Vi var mye på tur og jeg begynte tidligt å ta henne med på litt lengre turer i skog og naturen,trur det er viktigt slik at di blir vant med det pluss jeg trur også det er med å forebygger HD hofter..

Høsten 2012 var vi med på sirdalsprøven,dette var første gang hund og eier er med på noe slik,så jeg var veldig spent.Ville hu finne fugl?ville hu stå? ville hu løpe etter?ville hu lya??
De to første dagene på prøven var vi ikje i fugl men hun fikk di beste tilbakemeldingene og fikk

 
 
6,6,6.4,4,4 Det er det beste du kan oppnå i tall..Søndagen kom og det var siste sjangse for å komme i fugl..På 2slipp finner vi Vilma og hunden til Mette som var i samme slipp i stand,hun står meget godt og jeg gjer meg klar for å reise,reiser henne på 5meters hold hu reiser fugle presis men desverer går hunlitt for langt etter til at det skal bli premie,den tar jeg mye av skylden,blei nok litt for ivrig selv der ja..Hun har både før og etter sett seg når fugl blir reist,men må nok litt mer i fuglearbeid med henne..

Skal nå bruke denne vinteren til ennå mer dressur og la henne komme i mer fuglearbeid,så kommer vi sterkere tilbake på prøver neste år :).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar